Snel afvallen tips: Weet wat je eet met het Cambridge dieet!

afvallen met het cambridge dieet

Met een steeds verder groeiend aantal Nederlanders met serieuze gewichtsproblemen, is de vraag naar serieuze oplossingen groter dan ooit. Een dieet ligt voor de hand, maar welk dieet dan in de wereld van boekjes, pilletjes, shakes en consulenten? We behandelen hier het Cambridge dieet. Kun je afvallen met een dieet dat op deze manier werkt, of zitten ze er helemaal naast?

Hoe moeten we het Cambridge dieet classificeren?

Het dieet bestaat al heel erg lang en dateert uit de jaren 70. Dr. Alan Howard is de uitvinder van het dieet. Er zijn veel gevallen bekend waarbij gebruikers er een fiks aantal pondjes mee zijn afgevallen. Maar net als veel andere diëten, wordt pas over een periode van (tientallen) jaren bekend of het echt zo goed en consistent is. Doordat het aantal gebruikers nog steeds groeit wordt het aantal ervaringen ook groter. En de laatste tijd duiken er steeds meer verhalen op over het dieet, maar dan niet zozeer dat het goed werkt. We leggen de wetenschappelijke feiten naast de handelswijze van het Cambridge dieet. Een snel gegeven is, dat het zeker onder de crashdiëten valt …en misschien zelfs wel op nummer 1 staat in dit rijtje.

Waarom je met alleen minder eten niet gaat afvallen

Het is al keer op keer aangetoond dat minder eten alleen, er niet voor zorgt dat je (blijvend) gaat afvallen. Juist de combinatie van anders eten samen met jezelf niet lukraak volproppen zal leiden tot supersnelle vetverbranding. Veel mensen met overgewicht wordt vaak verteld dat ze minder moeten eten, maar verdere diepgang over waaruit de maaltijden bestaan ontbreekt.

Met alles wat je eet worden er processen binnen je lichaam in werking gezet. Dit betekent dat het ene product je helpt met afvallen, waar de ander je alleen maar dikker maakt. Ook speelt verslaving of gewoonte vaak een rol. Denk maar aan de hoeveelheid snoep, labels van zogenaamd goede producten en het toevoegen van smaakstoffen aan eten en drinken. Allemaal slimme marketing waar vaak alleen maar de verkopende partijen wijzer van worden.

Toch is het niet zo heel ingewikkeld, al is enige kennis van voeding en dranken wel vereist. Simpelweg op een houtje gaan bijten, wat je met het Cambridge dieet gaat doen, is niet de succesformule die je zoekt!

Blijf ver uit de buurt van crashdiëten!

Deze moet je altijd meenemen in je besluit te gaan voor een dieet: Laat crashdiëten staan! Waarom? In de meeste gevallen zorgt dit voor een jojo van hier tot Tokio. Oh ja en het is een aanslag op je lichaam en ongezond. Je moet wel jouw lichaam voorzien van wat het nodig heeft. En dat kan heel goed samen met wat “Consuminderen”, maar helemaal wanneer je weet wat je moet eten voor een mooi figuurtje.

Veel klachten ontstaan bij het ontbreken van kennis

Slechte ervaringen zoals je die ook over het Cambridge dieet kunt vinden komen vaak door onvoldoende kennis over afvallen. Voor je jezelf in een dieet stort, stel de vraag “Wat wil ik bereiken?” en dan zoek je er een manier bij om dit plan uit te werken. Een dieet kan je helpen, maar veel diëten laten het afweten. Je moet altijd begrijpen dat er iets in je leven moet veranderen. Zoek dan ook niet een tijdelijke oplossing. Want wanneer je denkt dat je na een paar maanden diëten gewoon weer troep kunt eten en op gewicht kan blijven heb je het fout. Hier komt dan ook in beeld waarom het soort voedsel dat je eet zo belangrijk is. Eten en drinken van voeding die gezond voor je is en hierbij niet te vaak overeten is de manier om snel af te vallen en op gewicht te blijven.

Is het Cambridge dieet nu heel slecht?

Het is geen goed dieet wanneer je echt wilt afvallen en jouw streefgewicht wilt behouden op een gezonde manier. Eigenlijk meer bedoeld om snel afvallen mogelijk te maken door zeer weinig te gaan eten. En we weten onderhand allemaal dat dit niet werkt. Het Cambridge 500 dieet maakt het helemaal bont, met nog geen 500 calorieën per dag. Zoek liever een dieet waarbij je matigt maar met gezonde voeding, met andere woorden voeding bestaande uit langzame koolhydraten, gezonde vetten en voldoende eiwitten.

Welk advies we je willen meegeven

Je kunt het Cambridge dieet proberen, maar slim is anders. Nu er zoveel over bekend is kun je beter gaan voor een dieet dat let op de juiste voeding en verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Hier bereik je namelijk echt resultaten mee. Je zal je ook een stuk beter gaan voelen door op deze manier gezonder te gaan eten. En het is nog makkelijk ook!

Bronnen:
https://degezondekeuze.nl/cambridge-dieet-kilos-vet-verbranden
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/cambridge-dieet
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/ik-eet-heel-weinig-eten-en-val-niet-af-hoe-kan-dat.aspx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *