Hormonen welke een rol spelen bij het afvallen

Avocado

Je gewicht wordt voor een belangrijk deel gecontroleerd door je hormonen. Zo hebben je hormonen invloed op hoeveel trek je hebt en hoeveel vet je opslaat. In dit artikel zullen we de invloed van verschillende hormonen op je gewicht bespreken. Waarbij we zullen bespreken hoe je deze hormonen op een positieve manier kunt beïnvloeden.

Insuline

Insuline is het belangrijkste hormoon welke invloed uitoefent op ons gewicht.

Insuline is een hormoon wat door de alvleesklier wordt aangemaakt nadat we een maaltijd hebben gegeten. Insuline wordt door de alvleesklier aan het bloed afgegeven. Insuline is een soort sleutel welke de lichaamscellen open zet zodat deze glucose uit het bloed kunnen opnemen. Doordat de cellen het glucose uit het bloed opnemen daalt de bloedsuiker weer naar normale waarden. Het glucose is de brandstof voor onze spieren en hersenen.

Indien er veel insuline in het bloed aanwezig is dan is dit voor het lichaam het teken dat er veel energie (glucose) aanwezig is. De vetcellen krijgen dan het signaal om vet vast te houden en om vet op te slaan. Willen we gewicht verliezen dan is het natuurlijk essentieel dat onze vetcellen niet het signaal krijgen om vet op te gaan slaan. We willen juist dat het vet verbrand kan worden.

Het is daarom zaak dat de insuline waarden niet te hoog worden. Dit doen we door ervoor te zorgen dat de bloedsuiker waarden niet te hoog te worden. Dit kunnen we op verschillende manieren bereiken. Dit kunnen we doen door minder koolhydraten en suiker te eten. Koolhydraten worden door het lichaam namelijk omgezet in glucose.

Ook zullen we moeten kiezen voor langzame / gezonde koolhydraten. Deze worden langzaam door het lichaam verteerd waardoor er geleidelijk glucose aan het bloed wordt afgegeven. Hierdoor hoeft er minder insuline te worden aangemaakt.

Het eten van voldoende magnesium verbeterd de insuline gevoeligheid. Indien de insuline gevoeligheid verbeterd is er minder insuline nodig om de glucose uit het bloed te onttrekken.

Ghreline

Ghreline staat ook wel bekend als het honger hormoon. Als je maag leeg is dan maakt het ghreline aan welke de hersenen het signaal geven dat er gegeten moet worden.

Voordat je gaat eten zullen de ghreline waarden op zijn hoogst zijn en een uur na de maaltijd op zijn laagst. Onderzoeken hebben aangetoond dat de ghreline waarden nauwelijks dalen na het eten van een maaltijd. Omdat de hersenen niet het signaal krijgen om te stoppen met eten, eet men meer dan men nodig heeft.

Wil je afvallen dan is het dus zaak dat je ‘ghreline huishouding’ gezond en op orde is. Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om de functie van ghreline te verbeteren.

Hiervoor zal je niks moeten eten of drinken met toegevoegde suikers, deze kunnen de werking van ghreline verstoren. Door juist eiwitten bij iedere maaltijd te eten worden ghreline waarden lager en heb je eerder en langer een voldaan gevoel na de maaltijd.

Leptine

Leptine is een hormoon welke door de vetcellen wordt aangemaakt en wordt gezien als het verzadigingshormoon. Het verminderd de trek en zorgt ervoor dat je een voldaan gevoel na de maaltijd hebt.

Leptine speelt een rol in de communicatie met de hersenen welke de trek en hoeveelheid voedsel we eten regelen.

Leptine verteld de hersenen dat er genoeg vet opgeslagen is en dat er niet meer nodig is. Dit helpt om overeten te voorkomen. Bij mensen met overgewicht zijn vaak de leptine waarden in het bloed lager dan bij mensen met een normaal gewicht.

Ook tijdens het afvallen worden leptine waarden lager. Dit is dan ook één van de redenen waarom het zo moeilijk is om een dieet vol te houden. Doordat de leptine waarden lager worden krijgen de hersenen het signaal dat er gegeten moet worden.

Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om je leptine waarden te verhogen. Eén van die dingen is niet zo heel moeilijk om te doen: zorgen voor voldoende nachtrust. Streef naar 7 tot 8 uur slaap per nacht. Te weinig slaap zorgt er namelijk voor dat je leptine waarden dalen en je meer trek in eten krijgt.

Je kunt ook de gevoeligheid voor leptine verbeteren. Dit doe je door regelmatig te bewegen.

Het kan ook het geval zijn dat je hersenen minder gevoelig zijn geworden voor leptine. Dit heeft te maken met kleine infecties in de hersenen. Om infecties in je lichaam te verminder moet je minder transvetten eten en minder suikerhoudende drank drinken. Wat goed tegen infecties is, is eten welke rijk is aan omega 3 vetzuren. Zoals vette vissoorten, noten en avocado’s.

Cortisol

Cortisol is een stress response hormoon. Het lichaam maakt cortisol aan om de effecten van adrenaline (wat aangemaakt wordt bij stress) weer te neutraliseren.

In een gevaarlijke situatie zal het lichaam adrenaline aanmaken. Hierdoor worden we alerter en kunnen we vluchten of vechten. Zodra het gevaar weer geweken is maakt het lichaam cortisol aan zodat we weer uit de vlucht of vecht modus komen.

Het lichaam herkent echter geen verschil tussen soorten gevaar of stress. Het halen van deadline op het werk doet op hormonaal niveau hetzelfde met het lichaam als oog in oog stand met een leeuw. Nu kan dat voor een keertje geen kwaad, maar als je dagelijks te maken hebt met stress dan wordt het een ander verhaal.

Bij mensen welke overspannen of burn-out zijn, zijn dan ook de cortisol waarden chronisch te hoog. De chronisch te hoge cortisol waarden zorgen ervoor dat we teveel gaan eten.

Een kenmerk van mensen met te hoog cortisol is dat ze met name vet rondom de buikstreek gaan opslaan. Cortisol doet hele vervellende dingen met het lichaam. Het verstoord de signaal overdracht tussen de maag en de hersenen waardoor het signaal dat we genoeg gegeten hebben te laat aankomt.

Daarnaast zorgt cortisol ervoor dat we meer trek in zoete dingen krijgen.

Om cortisol te verminderen zijn er wel een paar dingen die we kunnen doen. Het belangrijkste is dat de bron van de stress wordt weggenomen. Verder is het niet handig om al te streng te gaan diëten omdat dit ook weer voor stress kan zorgen.

Verder kan je leren om beter met stress om te gaan door bijvoorbeeld aan yoga te gaan doen, mindfulness of te gaan mediteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *