Hoe kan je snel afvallen en je ideale gewicht bereiken?

Hoe kun je snel afvallen

Je kent het vast wel: je bent op vakantie geweest en hebt je daar flink laten gaan in alle hippe restaurantjes of je hebt het hele buffet geprobeerd tijdens je All Inclusive vakantie. Je neemt je voor om gelijk bij thuiskomst gezonder te gaan eten en alle bijgekomen kilo’s er snel weer af te krijgen. Dat blijkt lastiger dan gedacht. Een avondje barbecueën is ineens een stuk interessanter dan de sportschool en in de supermarkt lijkt het wel alsof de chocolade je roept. Gelukkig is gezond afvallen helemaal niet zo verschrikkelijk als het lijkt!

 

‘Help! Waar moet ik beginnen?’

Snel afvallen is één van de meest gezochte termen op Google. Er is veel handige informatie te vinden maar er zijn ook ontzettend veel onzinnige afvallen tips te vinden. Om een goede start te kunnen maken met gezond afvallen is het belangrijk om vooraf alles op te meten. Ga op de weegschaal staan, meet je omvang op, bereken je Body Mass Index(BMI) op internet en schrijf alles op. Hierna is het tijd om een plan te maken en dus een dieet te kiezen. Je kunt kiezen voor een koolhydraatarm dieet, een eiwitrijk dieet of je stelt je eigen dieet samen. Afvallen zonder dieet is vaak lastig maar wel de meest effectieve manier om je levensstijl te veranderen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door je Basal Metabolic Rate (BMR), ook wel ruststofwisseling, te berekenen op internet en downloadt vervolgens een app waarin je dit invult. Je moet bijhouden wat je eet en probeer daarbij zoveel mogelijk binnen je caloriebudget te blijven!

 

Wees realistisch

We snappen dat je zo snel mogelijk van je overtollige kilo’s af wilt maar snel afvallen gaat vaak alsnog langzamer dan je gehoopt had. De eerste paar kilo’s kunnen er afvliegen maar daarna blijf je vaak steken op een stuk lagere getallen. Het is in theorie eigenlijk ook helemaal niet mogelijk om 1 kilo af te vallen per week. 1 kilo vet staat namelijk gelijk aan 7000 tot 9000 calorieën. Wanneer je één kilo per week zou willen afvallen, zou je dus 1000 calorieën minder moeten eten per dag en dat is heel lastig. Een realistischer doel is dan ook om een doel van een halve kilo per week aan te houden en dus 500 calorieën minder te eten op een dag. De eerste paar weken zal je waarschijnlijk meer afvallen, dit heeft echter niks te maken met het verbranden van vet maar met het verliezen van vocht.

Het afvallen lukt niet!

Soms lijkt snel afvallen wel onmogelijk! Elke keer als je op de weegschaal staat, blijft er maar hetzelfde getalletje staan of is je gewicht zelfs hoger geworden. Het is verstandig om dan de hulp in te schakelen van een diëtist. Zij hebben veel verstand van eten en kunnen je helpen om af te vallen. Als je het zelf wilt doen, kun je bijvoorbeeld proberen wat het effect op je gewicht is als je wat minder koolhydraten zou eten of juist wat meer eiwitten eet. Meer sporten kan een oplossing zijn maar vergeet niet dat afvallen voor 80% om eten gaat en maar voor 20% om sport.

 

Afvallen tips

  • Wees niet te streng voor jezelf. Als je heel veel ‘verboden producten’ hebt voor jezelf, zijn die producten juist het enige waar je aan kunt denken. Eet alles maar wel met mate! Je dieet volhouden is belangrijker dan snel afvallen.
  • Kies een sport die je leuk vindt. Als je een hekel hebt aan de sportschool, is het zonde om een duur abonnement af te sluiten als je er nauwelijks gebruik van gaat maken. Probeer ook eens om te gaan hardlopen, een dansles te volgen of een les te gaan boksen.
  • Sporten hoeft niet duur te zijn, er staan genoeg video’s op YouTube met oefeningen die je gewoon in je woonkamer kan doen.
  • Vertel aan je omgeving dat je probeert af te vallen. Hierdoor kunnen zij je helpen en wordt je niet verleidt tot dingen die je niet wilt eten. Je kunt ook lotgenoten zoeken op een online forum en daarmee handige tips of lekker recepten uit wisselen.
  • Heb je last van eetbuien? Zorg dan dat je nooit met honger een supermarkt ingaat, grote hoeveelheden ongezond eten in huis hebt en dat je altijd een snack bij je hebt als je onderweg een eetbui aan voelt komen.
  • Weeg jezelf 1x per week en niet elke dag. Je raakt er ontzettend ongemotiveerd van als je iets bent aangekomen terwijl je wel gezond hebt gegeten. Gewicht is helaas niet alleen afhankelijk van eten maar bijvoorbeeld ook van menstruatie, vocht en spieropbouw door sporten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *