Afvallen met hardlopen

Afvallen met hardlopen

Onderzoek toont aan dat hardlopen één van de beste, makkelijkste en effectiefste manieren is van afvallen. Ben jij dus van plan om af te gaan vallen en bereid om daarvoor te gaan bewegen? Dan is afvallen met hardlopen wellicht wat voor jou.

In dit artikel lichten we je in over hoe je succesvol kan beginnen met hardlopen en hoe je de kans op blessures vermindert.

 

Hardlopen als methode van afvallen

Je bent lang niet de enige die hardloopt. Veel mensen doen het om – net als jij – af te gaan vallen. Maar daarnaast is het ook een goede manier om fit te blijven en je hoofd even leeg te maken. Geloof het of niet, maar hardlopen werkt voor veel mensen ook ontspannend.

Wanneer je wil afvallen is hardlopen een goede manier. Je verbrandt namelijk veel energie en werkt ondertussen aan steviger spieren in je benen en billen. Die dragen weer bij aan het verbranden van nog meer energie.

Mensen die twee tot drie keer per week hardlopen, bouwen het snelst conditie op. Daarnaast vallen ze ook nog eens veel kilo’s af.

 

Waarom is hardlopen zo populair?

Er zijn meerdere redenen te geven waarom mensen het zo prettig vinden om af te vallen door middel van hardlopen. We sommen de belangrijkste redenen die mensen geven even voor je op:

  • Hardlopen is gratis (behalve je hardloopschoenen en –kleding betaal je niets, ook geen abonnementskosten);
  • Je kunt hardlopen waar en wanneer je maar wil (iedereen heeft wel een plaats in de buurt waar je een leuk rondje kan lopen);
  • Hardlopen is effectief (je voelt je sneller fit worden en ziet ook sneller resultaat).

Hardlopen is een populaire sport. De meeste mensen beginnen echter met goede moed en lopen al snel tegen blessures aan. Het is dus heel belangrijk om je goed voor te bereiden. Zo voorkom je blessures en ook dat je stopt met hardlopen.

 

Voorkom blessureleed

Omdat je met hardlopen je knieën en benen enorm belast, is het risico op blessures groot. De meeste mensen haken af omdat hun knieën niet goed genoeg voorbereid zijn. Ze ervaren al snel pijn aan hun knieën en hebben moeite met lopen. Zeker trappen zullen – voor iedereen die begint met hardlopen – in het begin een uitdaging zijn.

Om te voorkomen dat je blessures krijgt, is een goede voorbereiding cruciaal. Let op de volgende punten als je succesvol wil afvallen met hardlopen.

 

  1. Koop goede schoenen

Je zal zeker niet de eerste zijn die op afgetrainde gympen aan de slag gaat. Of die tennisschoenen heeft liggen en die gebruikt. Hardlopen is een serieuze aangelegenheid en die moet je dan ook serieus aanpakken.

Koop dus goede hardloopschoenen. Ga naar een gespecialiseerde zaak en doe eenmalig die investering. Je zal er veel profijt hebben.

 

  1. Opbouwen

Heel veel mensen denken dat hardlopen een kwestie is van de deur uit rennen en pas stoppen als je helemaal kapot bent.

Dat kan, maar dan houd je het niet lang vol.

Hardlopen moet je opbouwen. Je benen (en vooral je knieën) krijgen het ineens heel zwaar te verduren. Je moet je lichaam de kans geven om daaraan te wennen. Hoe je dat doet? Door langzaam te beginnen. Loop kleine stukjes hard en wissel ze af met wandelen. Bouw dit steeds verder uit.

Wil je het echt goed doen? Gebruik dan een intervalsysteem. Deze vertelt je precies wanneer je moet rennen en wanneer je moet uitlopen.

 

  1. Eet voldoende en goed

Ook voeding is heel belangrijk. Je moet over voldoende energie beschikken als je wil afvallen. Gezonde voeding bij het sporten zorgt ervoor dat je genoeg energie hebt om je inspanning te verrichten.

Voorkom ook dat je te snel na het eten gaat lopen. Een half uur tot een uur na het eten is vroeg zat. Het eten is dan genoeg verteerd en komt niet omhoog bij elke stap die je zet.

 

Conclusie

Hardlopen is een favoriete en populaire sport onder mensen die op zoek zijn naar manieren van afvallen. Dat komt omdat het gratis te doen is, waar en wanneer je maar wil. Daarbij kan iedereen het.

Wanneer je dus bereid bent te gaan bewegen, kun je heel veel gewicht verliezen door twee tot drie keer per week te gaan hardlopen. Om blessures te voorkomen is het wel belangrijkrijk om je goed voor te bereiden.

In dit artikel hebben we een aantal voorbeelden genoemd van voorbereiding, zoals het kopen van goede schoenen, het langzaam opbouwen van je workout en een gezonde wijze van voeding.

Als je van plan bent binnenkort te beginnen met hardlopen, wensen we je nu alvast veel succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *